زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

قرآن اثری جاویدان‌ (کتاب)





قرآن اثری جاویدان تالیف سیدمحمدعلی ایازی، کتاب پیرامون مسائل علوم قرآنی نوشته شده است.


۱ - معرفی کتاب



مؤلف که یکی از قرآن پژوهان معاصر، و در زمینه علوم قرآنی دارای تالیفات متعددی می‌باشد در این کتاب سعی نموده است که مهمترین موضوعات علوم قرآنی را به اختصار بیان نماید. وی در ابتدا ویژگیهای قرآن را ذکر و بدنبال آن نقش و نفوذ قرآن در جامعه و فرهنگ را شرح و بعد از آن مساله وحی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و در یکی از فصل‌های آن به نقش اهل بیت علیه‌السّلام در تفسیر قرآن پرداخته است.

۲ - ویژگی‌ها



۱- فصل پنجم: در این فصل مساله وحی را مطرح نموده، در ابتدا وحی را از نظر لغوی و اصطلاحی تعریف سپس امکان آن را مورد بررسی قرار داده در پایان مستقل بودن وحی قرآن از شخصیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را شرح می‌دهد ۲- فصل ۲۸- قرآن و اهل بیت: نقش اهل بیت علیه‌السّلام و جایگاه آنان در تفسیر و تاویل و بیان معانی قرآن در این فصل شرح داده شده است ۳- فصل اول: در این فصل ویژگی‌های قرآن را بیان نموده که یکی از آنها معارض نبودن مطالب قرآن با عقل است که در این زمینه توضیحاتی را ارائه می‌دهد. ۴- فصل ۲۹: تفسیر قرآن - در این فصل پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر، تفسیر در بستر تاریخ و منابع مهم آن را شرح می‌دهد.

۳ - ساختار کتاب



کتاب از طرف مؤلف فصل بندی نشده است ولی می‌توان مطالب آن را به قرار زیر فهرست نمود: ویژگی‌های قرآن، تلاوت قرآن ، قرآن سرچشمه فرهنگ اسلامی، نقش و نفوذ قرآن، وحی، علوم قرآن ، تاریخ قرآن ، جمع قرآن، نزول قرآن، نظم و ترتیب قرآن، اهمیت قرائت قرآن، پیدایش قاریان قرآن ، پیدایش قرائت‌های متفاوت، تجوید و علم خوب خوانی، آداب تلاوت قرآن، مکی و مدنی، اسباب النزول ، محکم و متشابه ، ناسخ و منسوخ ، اعجاز قرآن ، علم مناسبات، مثل‌های قرآن، سوگندهای قرآن ، قصه‌های قرآن ، احکام فقهی قرآن ، قابل فهم بودن قرآن، راه رسیدن به معانی قرآن، قرآن و اهل بیت علیه‌السّلام ، تفسیر قرآن، دانستنیهایی از قرآن.
[۱] قرآن اثری جاویدان‌، سیدمحمدعلی ایازی، ص۹-۲۰۲.


۴ - نسخه شناسی



کتاب یک جلد، به زبان فارسی و دارای ۲۳۲ صفحه می‌باشد که مشخصات آن به قرار زیر است: ۱- کاغذ اعلا. ۲- چاپ: کامپیوتری ۳- جلد: شومیز ۴- نوبت چاپ: اول ۵- تاریخ انتشار: سال ۱۳۸۱ ۶- ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی قم ۷- تیراژ: سه هزار نسخه ۸- دارای فهرست موضوعات، منابع، نمایه. نام کتاب: قرآن اثری جاویدان مؤلف: سید محمد علی ایازی.

۵ - پانویس


 
۱. قرآن اثری جاویدان‌، سیدمحمدعلی ایازی، ص۹-۲۰۲.


۶ - منبع


نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.